1. Identifikační číslo
| 476 73 036
|
2. Kód
| 213
|
3. Název životní situace
| Pokuta za nesplnění nebo porušení povinnosti plátce pojistného.
|
4. Základní informace k životní situaci
| Zákon stanoví, kdy může zdravotní pojišťovna uložit pojištěnci nebo zaměstnavateli pokutu za nesplnění nebo porušení povinnosti podle v § 44 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění nebo § 26 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění.
|
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
| Řízení zahajuje vždy pojišťovna z moci úřední. Účastníkem je subjekt, který se porušení povinnosti dopustil, zpravidla pojištěnec nebo zaměstnavatel.
|
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
| Porušení povinností s možností uložení pokuty sledují a vyhodnocují samostatně příslušné odborné útvary RBP, zdravotní pojišťovny. Pokud již byla pokuta uložena platebním výměrem, je nutno postupovat ve smyslu zákona č. 500/2004 Sb. , správní řád a poučení uvedeného v závěru rozhodnutí.
|
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
| Uložení pokuty obvykle předchází výzva k dodatečnému splnění povinnosti nebo oznámení o zahájení správního řízení. V tomto stádiu je nutno reagovat, splnit požadovanou povinnost a orgánu, který výzvu nebo oznámení odeslal, oznámit její dodatečné splnění. V případě, že požadovaná povinnost byla splněna již dříve, doložit její splnění.
|
8. Na které instituci životní situaci řešit
| U orgánu, který pokutu uložil, obvykle u příslušného odborného útvaru RBP, který řízení zahájil.
|
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
| Je nutno se spojit co nejdříve s příslušným referentem vyřizujícím doručenou písemnost nebo se obrátit osobně, písemně či telefonicky na pobočku nebo jednatelství podle místa bydliště pojištěnce nebo sídla zaměstnavatele. Elektronickou cestou je možno komunikovat přes e-podatelnu v případě, že podání je opatřeno zaručeným elektronickým podpisem.
|
10. Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou
| Průkaz pojištěnce, OP nebo jiný doklad s fotografií, příslušný doručený dokument, doklady dokazující splnění povinnosti.
|
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
| K dodatečnému splnění povinnosti plátce pojistného jsou k dispozici některé formuláře na stránkách RBP. Splnění povinnosti není vázáno na formulář, pokud je jinak dostatečně a srozumitelně prokázáno.
|
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
| Plátce je povinen uhradit náklady řízení stanovené v rozhodnutí o uložení pokuty.
|
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
| Pokutu uloženou podle § 44 zákonač. 48/1997 Sb. lze uložit do dvou let ode dne, kdy zdravotní pojišťovna zjistila neplnění oznamovací povinnosti plátcem pojistného, nejpozději do pěti let od doby, kdy oznamovací povinnost měla být splněna. Pokutu uloženou podle § 26 zákona č. 592/1992 Sb. lze uložit do dvou let ode dne, kdy se zdravotní pojišťovna dozvěděla o nesplnění nebo porušení povinnosti, nejpozději však do pěti let ode dne, kdy k nesplnění nebo porušení povinnosti došlo.
|
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
| Další účastníci nejsou stanoveni, platí obecná ustanovení o zastoupení.
|
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
| Plátce může být vyzván k doplnění svého podání nebo k doložení uváděných skutečností.
|
16. Elektronická služba, kterou lze využít
| Lze využít elektronickou podatelnu za předpokladu, že podání je opatřeno zaručeným elektronickým podpisem.
|
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
| Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění azák.č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění.
|
18. Jaké jsou související předpisy
| Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád.
|
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
| Odvolání – podává se ve lhůtě 15 dnů od doručení platebního výměru, kterým byla pokuta uložena k rozhodčímu orgánu RBP prostřednictvím RBP, tzn. zaslat na adresu sídla RBP, zdravotní pojišťovny. Při splnění podmínek uvedených v § 53a zákona č. 48/1997 Sb. je možno požádat RBP o odstranění tvrdosti zákona.
|
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
| Za nesplnění nebo porušení povinnosti plátce pojistného může zdravotní pojišťovna uložit pokutu za nesplnění oznamovací povinnosti podle § 10 zákona č. 48/1997 Sb. pojištěnci do výše 10.000,00 Kč a zaměstnavateli do výše 200.000 Kč. Při opakovaném nesplnění může být tato pokuta uložena ve dvojnásobné výši. Pojištěnci může být uložena pokuta za nesplnění povinnosti uvedené v § 12 písm.e, i) až k) uvedeného zákona až do výše 500 Kč a za prokázání se při poskytování zdravotní péče průkazem pojištěnce zdravotní pojišťovny, jejímž už není pojištěncem pokutu až do výše 5.000 Kč. Za nesplnění povinnosti podle § 45 odst. 4 zákona zaslat zdravotní pojišťovně kopii hlášení o pracovním úraze, až do výše 100.000 Kč. Za nesplnění povinnosti spojených s kontrolou podle § 22, předávání přehledu o platbách pojistného § 24 a povinností podle § 25 a za nepoužívání tiskopisu zdravotní pojišťovny podle § 26 zákona č. 592/1992 Sb., lze uložit pokutu do výše 50.000 Kč za jednotlivé nesplnění nebo porušení povinnosti.
|
21. Nejčastější dotazy
|
|
22. Další informace
| Nejsou.
|
23. Informace o popisovaném postupu (řešení život. situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
| Právní předpisy, webové stránky MZ ČR, Portál veřejné správy ČR.
|
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
| Vyměření dlužného pojistného platebními výměry nebo výkazy nedoplatků, odvolání, prominutí penále.
|
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
| Personálně právní odbor RBP
|
26. Kontaktní osoba
| JUDr. Eva Tomášková
|
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
| 1.3.2013
|
28. Popis byl naposledy aktualizován
| 1.1.2019
|
29. Datum konce platnosti popisu
| Nestanoveno.
|
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace
| Nestanoveny.
|