Okamžité vyřízení
Spojte se s námi hned teď
- Zapněte si mikrofon a kameru.
- Vyčkejte na spojení s operátorem.
- Sdělte nám, co potřebujete.
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o veřejném zdravotním pojištění) stanovuje případy, kdy jsou zdravotní pojišťovny povinny posoudit úhradu požadovaných zdravotních služeb z veřejného zdravotního pojištění, a to na základě doručené žádosti o jejich úhradu pojištěnců nebo příslušných poskytovatelů (typicky formou tzv. žádanky). Je nutné zdůraznit, že k tomuto posouzení standardně dochází před poskytnutí požadované zdravotní služby. Tato povinnost vychází z ust. § 19 tohoto zákona, kdy v odst. 1 jsou přímo konkretizovány případy zdravotních služeb, na kterou se uvedené posouzení vztahuje. Z tohoto vyplývá, že nelze vyhovět žádostem o úhradu zdravotních služeb podaných až po jejich poskytnutí (mimo stanovenou výjimku v ust. §19 odst. 2).
Případy, kdy zdravotní pojišťovna posuzuje úhradu zdravotní služby před jejím poskytnutím jsou:
Zdravotní pojišťovny, tedy i RBP, zdravotní pojišťovna (dále jen RBP), zachovávají stanovený procesní postup při rozhodování o žádostech, který se řídí § 19 zákonem o veřejném zdravotním pojištění. V případě, že zdravotní pojišťovna nevydá do 15 dnů od doručení žádosti pojišťovně souhlas s poskytnutím požadované zdravotní služby, postupuje dále při vyřízení věci dle pravidel zákona č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen správní řád).
Z tohoto vyplývá, že je nutné si v rámci žádosti o úhradu zdravotní služby vždy uvědomit, že zdravotní pojišťovna má nejméně 15 dnů na posouzení jednotlivé žádosti a bude-li dále řešena ve správním řízení, lhůta se ještě prodlužuje. Souhlas s poskytnutím zdravotní služby může být vydán tehdy, jestliže žádost obsahuje veškeré nutné údaje a potřebné podklady pro rozhodnutí a tehdy, jestliže jsou dány podmínky pro poskytnutí a úhradu předmětné zdravotní služby. Jestliže tak žadatel požaduje, aby byla zdravotní služba poskytnuta dříve než v minimální uvedené lhůtě 15 dnů, nemusí být zdravotní služba před požadovaným poskytnutím schválena a žádosti nemusí být vyhověno. Je tak nutné podat žádost v dostatečném časovém předstihu.
Písemnou žádost může žadatel zaslat či podat přímo do sídla RBP nebo na jednotlivou její pobočku v listinné podobě nebo ji může zaslat do datové schránky RBP. Jiné elektronické způsoby doručení jsou zpravidla spojeny s nutností opatření zprávy tzv. uznávaným elektronickým podpisem, anebo doplnění listinným originálem.
V případě zjištění nedostatků či vad podané žádosti RBP pomůže žadateli nedostatky odstranit, nebo žadatele vyzve k odstranění těchto nedostatků v určité lhůtě.
Řízení o žádosti na úhradu zdravotní služby je zahájeno dnem, kdy byla žádost podána, resp. doručena do RBP. Žádost pojištěnec podává zpravidla prostřednictvím poskytovatele zdravotních služeb, ošetřujícího lékaře, na příslušném formuláři – tiskopisu žádanky. Ze žádosti musí být zřejmé následující údaje:
Je třeba mít na zřeteli, že účastníkem řízení je vždy pojištěnec, o jehož nároku na úhradu požadované zdravotní služby se rozhoduje. Poskytovatel, který pojištěnci poskytuje zdravotní služby, je povinen pojištěnci a zdravotní pojišťovně poskytnout součinnost za účelem vedení řízení. Typicky tak na základě výzvy k doplnění doplňuje nutné podklady např. lékařské zprávy, záznamy, propouštěcí zprávy, medicínské studie apod.
S ohledem na uvedené je nutno si uvědomit, že aktivně legitimován k podání odvolání proti rozhodnutí RBP jako správního orgánu v řízení o úhradě požadované zdravotní služby je pouze pojištěnec. Poskytovatel může podat odvolání pouze v případě zmocnění k tomuto úkonu od pojištěnce.
RBP jako správní orgán může správní řízení usnesením přerušit, a to na dobu nezbytně nutnou. Po dobu přerušení lhůty pro vydání rozhodnutí neběží. V řízení se dále pokračuje buď na základě žádosti žadatele o pokračování v řízení, nebo po uplynutí lhůty stanovené v usnesení o přerušení správního řízení. Nejčastějšími důvody pro přerušení správního řízení u podané žádosti o úhradu zdravotních služeb z prostředků veřejného zdravotního pojištění je zaslání výzvy žadateli k odstranění nedostatků žádosti.
RBP jako správní orgán může dále správní řízení usnesením zastavit. Důvodem pro zastavení řízení může být například skutečnost, že žadatel ve stanovené lhůtě neodstranil podstatné vady své žádosti, které brání v pokračování v řízení, žadatel vzal svou žádost zpět, podaná žádost je zjevně právně nepřípustná nebo se žádost se stala bezpředmětnou.
RBP jako správní orgán musí mít v případě rozhodnutí o žádosti shromážděny veškeré podklady, z nichž lze zjistit stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a který umožňuje požadované rozhodnutí vydat, tj. žádosti vyhovět či nevyhovět. RBP se jako správní orgán řídí lhůtami pro vydání rozhodnutí, když rozhodnutí se vydá do 30 dnů od zahájení řízení a ve zvlášť složitých případech se lhůta pro vydání rozhodnutí prodlužuje až na 60 dnů od zahájení řízení.
Jestliže správní orgán žádosti zcela vyhověl, končí správní řízení tím, že se kladné písemné rozhodnutí doručí žadateli a poskytovateli zdravotních služeb, prostřednictvím kterého pojištěnec žádost podal.
Žádost, která se celá nebo částečně zamítá, obsahuje rozhodnutí výrokovou část (samotné rozhodnutí o žádosti), odůvodnění (důvody a skutečnosti pro zamítnutí žádosti) a poučení o opravném prostředku (odvolání). Rozhodnutí o zamítnutí žádosti se doručuje žadateli do datové schránky, má-li takovou zřízenu, v listinné podobě do vlastních rukou.
Rozhodnutí, které bylo žadateli řádně doručeno, a žadatel proti němu nepodal v zákonné lhůtě odvolání, se stává pravomocným. Rozhodnutí se zasílá na vědomí také poskytovateli zdravotních služeb, prostřednictvím kterého pojištěnec žádost podal.
Pojištěnec má právo podat proti rozhodnutí správního orgánu, kterým byla úhrada požadované zdravotní služby zamítnuta, byť i částečně podat odvolání, a to ve lhůtě do 15 dnů od doručení tohoto rozhodnutí.
Obsahem tohoto odvolání musí být mimo obecné náležitostí odvolání ( tj. jméno, příjmení odvolatele, datum narození, příp. číslo pojištěnce, trvalý pobyt, příp. doručovací adresa atd) označení rozhodnutí, proti kterému rozhodnutí odvolání směřuje, v jakém rozsahu ho odvolatel napadá a v čem spatřuje rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí či řízení, jež mu předcházelo.
Odvolatel může formou přílohy odvolání doložit další dokumenty, které mohou odůvodňovat jeho žádost, a to např. lékařské zprávy, záznamy apod., které při posuzování neměla RBP k dispozici. Jestliže se pojištěnec nechá pro účely odvolacího řízeného zastoupit, musí být doložena i plná moc udělená tomuto zmocněnci.
Odvolacím orgánem je dle zákona o veřejném zdravotním pojištění revizní komise. Revizní komise je dle ust. § 20 odst. 1 tohoto zákona j pětičlenná, 4 členy jmenuje výkonný ředitel RBP a jeden člen je jmenován ministrem zdravotnictví. Nejvíce 2 členové této komise mohou být zaměstnanci RBP v pracovním poměru. Člen revizní komise musí být absolventem magisterského studijního programu právo a právní věda nebo musí mít způsobilost k výkonu zdravotnického povolání podle jiného právního předpisu. Alespoň jeden člen revizní komise musí být absolventem magisterského studijního programu všeobecné lékařství a alespoň jeden člen revizní komise musí být absolventem magisterského studijního programu právo a právní věda. K přijetí rozhodnutí je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejích členů. Je tak zřejmé, že tímto zákon zajišťuje jak příslušnou odbornost jednotlivých členů, tak jistou nezávislost v rozhodování o zdravotních službách ve vazbě na prvoinstanční řízení.
Revizní komise může napadané rozhodnutí o úhradě zdravotní služby zrušit a řízení zastavit, rozhodnutí zruší a věc vrátí orgánu prvního stupně, rozhodnutí změní nebo odvolání zamítnout a rozhodnutí potvrdí. Proti rozhodnutí o odvolání se nelze dále odvolat, rozhodnutí je pravomocné, jestliže bylo oznámeno odvolateli. Proti rozhodnutí odvolacího správního orgánu se lze aktivně bránit žalobou u správního soudu.
U žádostí podaných na základě § 16 zákona o veřejném zdravotním pojištění musí být splněny současně zákonné podmínky, že poskytnutí zdravotní služby, o níž je žádáno, není hrazena z veřejného zdravotního pojištění, je výjimečný případ a je jedinou možností z hlediska zdravotního stavu pojištěnce. Jedinou možností se z hlediska zdravotního stavu považuje taková zdravotní služba, u níž je předpoklad, že oproti alternativní hrazené zdravotní službě prodlouží život pojištence, zachová nebo zlepší jeho zdravotní stav či zmírní jeho utrpení.
Při posuzování žádosti podané na základě § 16 zákona je žadatel povinen zejména doložit doporučení příslušného specializovaného centra k navržené zdravotní službě schválené vedoucím pracovníkem tohoto centra a předpokládanou výši úhrady, tj. cenu jinak nehrazené služby dle kalkulace či dodacího listu.
Zákon o veřejném zdravotním pojištění stanovuje v ust. § 19 odst. 2 výjimku, kdy lze žádat o úhradu zdravotní služby i po jejím poskytnutí. Tento výjimečný postup však lze aplikovat pouze v případě tzv. neodkladné péče, kterou je rozuměna taková péče, jejímž účelem je zamezit nebo omezit vznik náhlých stavů, které bezprostředně ohrožují život, které by mohly vést k náhlé smrti nebo vážnému ohrožení zdraví, způsobují náhlou nebo intenzivní bolest nebo způsobují náhlé změny chování pacienta, který ohrožuje sebe nebo své okolí.
O této skutečnosti následně příslušný poskytovatel zdravotních služeb informuje zdravotní pojišťovnu, která posoudí, zda byly splněny podmínky pro její úhradu s výjimkou v tomto případě jejího předchozího posouzení.
Rozsah a podmínky, za nichž jsou zdravotní služby hrazeny zdravotní pojišťovnou, stanoví zákon o veřejném zdravotním pojištění č. 48/1997 Sb.
| Hrazené a nehrazené služby | |
|---|---|
| zdravotní péče preventivní, dispenzární, diagnostická, léčebná, lékárenská, klinickofarmaceutická, léčebně rehabilitační, lázeňská léčebně rehabilitační, posudková, ošetřovatelská, paliativní a zdravotní péče o dárce krve, tkání a buněk nebo orgánů související s jejich odběrem, a to ve všech formách jejího poskytování podle zákona o zdravotních službách, | |
| poskytování léčivých přípravků, potravin pro zvláštní lékařské účely, zdravotnických prostředků a stomatologických výrobků, | |
| přeprava pojištěnců a náhrada cestovních nákladů, | |
| odběr krve a tkání, buněk a orgánů určených k transplantaci a nezbytné nakládání s nimi, | |
| přeprava žijícího dárce do místa odběru, do místa poskytnutí zdravotní péče a zpět a náhrada cestovních nákladů, | |
| přeprava zemřelého dárce do místa odběru a z tohoto místa, | |
| přeprava odebraných tkání, buněk a orgánů, | |
| prohlídka zemřelého pojištěnce a pitva včetně přepravy, | |
| pobyt průvodce pojištěnce ve zdravotnickém zařízení lůžkové péče, | |
| zdravotní péče související s těhotenstvím a porodem dítěte, jehož matka požádala o utajení své osoby v souvislosti s porodem, | |
| poskytování zvláštní ambulantní a lůžkové péče, | |
| pohotovostní a zdravotnická záchranná služba, | |
| preventivní prohlídky, | |
| očkování a úhrada léčivých přípravků, | |
| péče poskytovaná v dětských odborných léčebnách a ozdravovnách. | |
V dočasném chrupu, co jsou mléčné dětské zuby, stomatolog používá jako výplňový materiál při ošetření zubního kazu skloionomerní cement nebo samopolymerující kompozitum.
Skloionomerní cement (bílá výplň) je adhezivní cement se schopností adheze k zubním tkáním. Vzniká smísením fluoro-hlinito-křemičitého skla a vodným roztokem kyseliny polyalkenoátové. Klasické skloionomerní cementy tuhnou pouze chemickou reakcí. Nově se objevují na trhu i tyto cementy tuhnoucí po ozářením modrým světlem, tedy lampou na fotokompozita.
Samopolymerující kompozitum (bílá výplň) je paktradiční dvousložkové makrofilní kompozitum tuhnoucí chemickou reakcí. Tento materiál obsahuje tzv. makroplnivo, které je obtížně leštitelné, a proto s tímto materiálem někteří stomatologové odmítají pracovat.
Kapslový amalgám se pro ošetření dětského mléčného chrupu používá v případech, pokud nelze z hlediska zdravotního stavu ošetřit dočasný zub skloionomerním cementem.
Dózovaný amalgám (stříbrná výplň) je velmikvalitní amalgám, kdy je v kapsli přesně stanovena dávka kovového prášku a odpovídající množství rtuti.
V roce 2018 byl hrazen z veřejného zdravotního pojištění jen nedózovaný amalgám, kde se rtuť a prášek odměřovaly objemovými měrkami, tudíž méně přesně. Od roku 2019 tento nedózovaný amalgám nebude používán, proto byla navýšena stomatologům úhrada za používání dózovaného amalgámu i za všechny výplně včetně fotokompozit hrazených do 18 – ti let ve frontálním úseku chrupu.
Pokud trvá rodič na ošetření fotokompozitní výplní, ta bohužel není hrazena z veřejného zdravotního pojištění.
Fotokompozit (bílá výplň) je materiál novější generace, kde se stále objevují nové, vylepšené druhy této výplňové hmoty. Je to druh syntetické pryskyřice, která se ozařuje modrým světlem - lampou na fotokompozita. Tím dojde k polymeraci, hmota vytvrdne a spojí se se zubem. Výhodou je výborné estetické hledisko, nevýhodou je vysoká pořizovací cena.
Vysvětlivky:
Zuby 1,2 – řezáky, zub 3 - špičák, zuby 4,5 - zuby třenové/premoláry/, zuby 6,7,8 - stoličky /moláry/
Pojištěnci si mohou pro všechny druhy péče, včetně péče neakutní, vybrat i nesmluvního poskytovatele zdravotních služeb. Tím se však vzdávají práva na úhradu péče ze zdravotního pojištění a veškeré zdravotní služby poskytnuté v nesmluvním zdravotnickém zařízení, včetně léků a doprovodných vyšetření, kromě nutné a neodkladné péče, si hradí sami ze svých prostředků. Doporučujeme našim pojištěncům, aby dávali přednost smluvním poskytovatelům zdravotních služeb RBP, jejichž počet je ve všech oblastech ČR dostatečný. Ošetření v nesmluvních zdravotnických zařízeních je třeba volit jen ve zcela výjimečných případech, kdy hrozí nebezpečí z prodlení a nesmluvní poskytovatel je nejdostupnější.
| Úkony, které nejsou ze zdravotního pojištěny hrazeny: | |
|---|---|
| vyšetření, prohlídky, léčivé přípravky, potraviny pro zvláštní lékařské účely a zdravotnické prostředky a jiné výkony provedené v osobním zájmu, jejichž cílem není zachovat nebo zlepšit zdravotní stav pojištěnce, | |
| vyšetření, prohlídky a jiné zdravotní výkony provedené na dožádání soudu, státního zastupitelství, orgánů státní správy a orgánů Policie ČR, | |
| výkony akupunktury, | |
| prohlídky pojištěnců, vykonávajících epidemiologicky závažné činnosti prováděné v souvislosti s vydáváním zdravotního průkazu, | |
| léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely, u nichž Státní ústav pro kontrolu léčiv nepřiznal úhradu, | |
| nadstandardní očkování, | |
| odběry materiálů a jejich vyšetření prováděné pro účely státního zdravotního dozoru Státním zdravotním ústavem a zdravotními ústavy, | |
| diagnostika HIV včetně vyšetření prováděných ve Státním zdravotním ústavu a zdravotních ústavech na žádost pojištěnce včetně anonymních vyšetření. | |
Regulační poplatky a ochranné limity tvoří vyvážený mechanismus, který podporuje dostupnost zdravotní péče a zároveň pomáhá udržet stabilitu systému veřejného zdravotního pojištění. Byly zavedeny od 1. ledna 2008 novelou zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.
Od 1. ledna 2015 hradí pojištěnci nebo zákonný zástupce pouze regulační poplatek ve výši 90 Kč za ošetření v rámci lékařské pohotovostní služby či pohotovosti v oboru stomatologie.
Regulační poplatek je hrazen pojištěncem ihned nebo dle dohody se zdravotnickým zařízením poskytovatele zdravotních služeb. Pojištěnec má na požádání nárok na doklad o úhradě, který musí obsahovat číslo pojištěnce, razítko zdravotnického zařízení a podpis osoby, která poplatek převzala.
Tento regulační poplatek není součástí ochranného limitu.
Kdy se regulační poplatek neplatí?
Od 1. 1. 2015 jsou od poplatku osvobozeny tyto skupiny pojištěnců:
Od 1. ledna 2025 vstoupila v platnost nová legislativa, která mění způsob vracení přeplatků za léky. Nově pacienti nebudou muset čekat po překročení limitu započitatelných doplatků na složenku nebo převod na účet od pojišťovny, ale rovnou budou vypořádány v lékárně. Celkový doplatek bude v lékárně po překročení limitu pacientům rovnou snížen o jeho započitatelnou část automaticky - probíhá přes systém eRecept.
Doplatek a započitatelný doplatek není to samé. Doplatek je část ceny léku, kterou pacient musí zaplatit v lékárně. Jeho výše je vyjádřena jako rozdíl mezi cenou léku a jeho úhradou ze zdravotního pojištění. V každé skupině léků je vždy jeden lék nejlevnější a má tudíž také nejnižší doplatek. Právě tento nejnižší doplatek, který je označován jako „započitatelný doplatek“, se u všech léků ve stejné skupině započítává do ochranného limitu pacienta. Po jeho překročení bude v lékárně rovnou snížen celkový doplatek o tuto započitatelnou část. I po překročení limitu tak budou pacienti doplácet, nebudou však muset čekat na vratky od zdravotních pojišťoven.
Existují výjimky:
Ochranný limit znamená maximální částku započitatelných doplatků za rok, které pacient zaplatí. Jakmile limit dosáhne — další započitatelné doplatky platí zdravotní pojišťovna. Od 1. 1. 2025 sleduje ochranný limit i částky započitatelných doplatků Státní ústav pro kontrolu léčiv v systému eRecept. Jeho výše je daná zákonem o veřejném zdravotním pojištění a liší se podle věku klientů.
Věk klienta | Ochranný limit |
|---|---|
Děti do 18 let včetně | 1 000 Kč |
Dospělí ve věku 19-64 let | 5 000 Kč |
Dospělí ve věku 65-69 let | 1 000 Kč |
Dospělí starší 70 let | 500 Kč |
Invalidita 2. a 3. stupně* | 500 Kč |
*) U pojištěnců, kteří jsou poživateli invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně a doložili tuto skutečnost kopií rozhodnutí o invalidním důchodu pro invaliditu třetího stupně, a u pojištěnců, kteří byli uznáni invalidními ve druhém nebo třetím stupni, ale nejsou poživateli invalidního důchodu z jiných důvodů a doložili tuto skutečnost kopií posudku o posouzení zdravotního stavu (od doby doložení dané skutečnosti a jen po dobu jejího trvání)
Ochranný limit na započitatelné doplatky za částečně hrazené léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely je stanoven zákonem o veřejném zdravotním pojištění.
Od 1. 1. 2025 začíná Státní ústav pro kontrolu léčiv evidovat započitatelné doplatky přímo v systému eRecept. Jakmile pojištěnec dosáhne příslušného limitu, další započitatelné doplatky již nehradí.
Výše ochranného limitu u invalidů
Od 1. 1. 2020 platí snížený limit 500 Kč pro pojištěnce, kteří:
Pokud pojištěnec své invalidity nedoloží, uplatní se standardní věkové limity, které zůstaly beze změny:
Invalidní osoby ve věku nad 70 let již nic dokládat nemusí, protože na ně limit 500 Kč platí automaticky z důvodu věku.
Prokázání nároku na snížený limit
Pojištěnci musí své zdravotní pojišťovně sami předložit doklady, které potvrzují jejich stupeň invalidity. Při změně zdravotní pojišťovny je nutné doložit nárok i nové pojišťovně.
Je třeba předložit zákonem určené doklady:
Snížený limit se přiznává od prvního dne měsíce následujícího po měsíci, kdy je údaj o invaliditě zaevidován v systému eRecept.
Za nezletilé osoby a osoby s omezenou svéprávností vše vyřizuje jejich zákonný zástupce. Pojišťovna musí obdržet také:
Oznámení zániku nároku
Pojištěnec musí zdravotní pojišťovně nahlásit ztrátu nároku na snížený limit a doložit ji příslušným dokumentem:
Není oprávněna jim proplácet přímé platby za poskytnutou zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění u poskytovatelů zdravotních služeb.
Pojištěnec má dle ustanovení § 11 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, 'právo na poskytnutí hrazených služeb v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem a poskytovatel za tyto služby nesmí přijmout od pojištěnce žádnou úhradu'. Jedná se o poskytovatele, kteří jsou ve smluvním vztahu s pojišťovnou a v případě neodkladné péče o všechny poskytovatele.
Při porušení této povinnosti je oprávněn příslušný orgán státní správy odejmout oprávnění k poskytování zdravotní péče nebo uložit pokutu. Podmínky poskytování zdravotní péče a její úhrady stanoví § 13 - 39 zák. č. 48/1997 Sb.
Vzhledem k tomu, že se vyskytly případy, kdy byla úhrada za poskytnutou zdravotní péči inkasována poskytovatelem přímo od pojištěnce, připomíná RBP, že úhrada těchto účtů nemůže být z výše uvedených důvodů realizována.
V případě, že bude mít pojištěnec problém se zajištěním smluvního poskytovatele, doporučujeme navštívit webové stránky www.rbp213.cz, kde je seznam smluvních poskytovatelů zdravotních služeb uveden nebo kontaktovat pojišťovnu na bezplatném telefonu 840 213 213.
Úhrada dopravy soukromým vozidlem z veřejného zdravotního pojištění je možná pouze v případech, kdy je zdravotní stav pojištěnce natolik závažný, že neumožňuje obvyklou standardní dopravu k lékaři či do zdravotnického zařízení (pěšky, vlastním osobním automobilem, MHD, vlakem, autobusem, vozidlem taxislužby). Musí být splněny zdravotní důvody k transportu sanitním vozidlem, a současně ošetřující lékař schválí převoz soukromým vozidlem řízeným jinou osobou namísto transportu sanitou.
Mohlo by vás zajímat
Okamžité vyřízení
Spojte se s námi hned teď
Upozornění