800 213 213

Stravou k dobré náladě

Již rok mnozí z nás upadají do jakési letargie, špatné nálady či dokonce pocitu frustrace. Není se čemu divit. Všude kolem nás zní negativní až katastrofické scénáře, lidé se navzájem odcizují a běžný život se stal pouhou vzpomínkou. Je pak těžké si udržet optimismus a dobrou náladu. Může nám tomu však pomoci životní styl či stravování? Odpověď zní: „VELKÉ ANO“.

Naše psychika je ovlivňována uvolňováním rozmanitých látek v mozku, které pak působí pocity štěstí, uvolněnosti a pohody. Pokud však našemu mozku nebudeme dodávat dostatečné množství živin, nemohou se tyto látky uvolnit a my pociťujeme pocity beznaděje. Které to jsou? Tak například serotonin, dopamin či acetylcholin.

Serotonin bývá označován jako „hormon štěstí“. Kromě nálady nám ovlivňuje i chuť k jídlu či kvalitu spánku. Látky podporující tvorbu serotoninu najdeme ve zcela běžných potravinách, jen prostě nevíme, že ho ovlivňují. Pokud chcete získat zpět pocity štěstí, zařaďte do jídelníčku např. ovesné vločky, luštěniny, vejce, mořské plody a krůtí maso. Serotonin totiž vzniká z důležité aminokyseliny zvané tryptofan, která se v těchto potravinách nachází. Jestliže máte serotoninu málo, časem nastoupí pocity skleslosti, špatné nálady a poruchy spánku. Není tedy nic jednoduššího než si dát ráno ovesnou kaši s banánem a vlašskými oříšky a hned se vám bude zdát svět růžovější.

Tím se dostávám k druhému neuropřenašeči, a tím je dopamin. Jedná se o látku vedoucí nervové vzruchy, je zodpovědný za správnou funkci mozku, ale i za různé aspekty lidského chování a emocí. Někdy je také nazýván jako „hormon neřesti“. Proč právě neřesti? Má to jednoduché vysvětlení. Když máme málo dopaminu, sáhneme po nějakém stimulantu, a tím je velmi často kofein, cukr, sůl, ale i nikotinu nebo alkoholu. Produkci dopaminu silně ovlivňují ořechy. Ne nadarmo má jádro vlašského oříšku tvar mozku. Dalším bohatým zdrojem jsou různé celozrnné obiloviny, ovoce a zelenina. Jestli máte pocit špatné paměti, dejte si každý den hrst oříšků a získáte nejen bohatý zdroj pro podporu dopaminu, ale i omega 3 mastné kyseliny pro fungování mozku.

Acetylcholin je třetí důležitou látkou pro naši dobrou náladu, pozornost, paměť a verbální schopnosti. Z potravin, které podporují vyplavování acetylcholinu, jsou například tučné ryby jako tuňák, losos či sardinky, brokolice, květák a luštěniny.

Pokud potřebujeme zvýšit pozornost a zlepšit náladu rychleji, intuitivně sáhneme po něčem sladkém, slaném či dobrém šálku kávy. Pokud nechceme přibírat na váze, jíst zdravě a mít dobrou náladu, často se dostáváme jakoby mezi mlýnské kameny. Přitom stačí použít selský rozum, zapamatovat si předchozí informace a zjistíme, že můžeme mlsat zdravě a udržet si životní optimismus a úsměv na tváři.

PÁTEK 24.9. (9-12 h) na FB RBP

Téma týdne: Virtuální pobočka RBP

Přejít